Lemon bars

Jag tänkte ge er ett recept på lemon bars, otroligt goda. Surt blandat med sött! 
Jag bakade dom första gången för någon dag sen och dom gick hem direkt på min brors 3årskalas. Det är otroligt lätt att göra och ingredienser som man i princip alltid har hemma. 

Bilden har jag lånat från Google eftersom jag inte har någon egen bild på datorn. 



Botten
2,5 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk rivet citronskal
125 g smör, rumstemperatur

Fyllning
4 stora ägg (annars 5 små) 
3 dl socker
Färskpressad citronjuice från 2 citroner

Värm ugnen till 175 grader. Smöra en form (jag använde mig av en ca 20x30) 
Gör bottnen: Vispa mjöl, socker och citronskal i en skål. Skär smöret i bitar och lägg i mjölblandningen. Blanda med elvisp eller knåda med fingrar tills blandningen blir som smulor. Tryck ut blandningen i formen till ett jämnt lager.
Grädda i ungefär 16 minuter, tills kanterna blir lätt gyllene. 

Under tiden som bottnen är i ugnen gör man fyllningen: 

Vispa samman alla ingredienser i en stor skål.
När bottnen kommer ut ur ugnen och fortfarande är varm, häll då på fyllningen.
Grädda i ca 20 minuter eller tills fyllningen är fast.
Låt kakan svalna i kyl/frys innan du skär rutorna, strö därefter över florsocker. 

Det blir ungefär 24 barer, beroende på hur stort/smått du skär.

/Emma

Kommentarer
Postat av: Mia

Ser riktigt gott ut.. Ska pröva! :)))

2012-02-08 @ 22:38:55
Postat av: Emilia

det där såg ju gott ut ju :P

Mums



Kram

2012-02-08 @ 23:12:12
URL: http://emilialarsson.blogg.se/
Postat av: mee

Ähh va gott !! måste prova den !!

^_^

2012-02-09 @ 09:37:05
URL: http://nittifemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0